פסח מצה ועתיד מונחים לפניך

העבדות, החירות, המרור והאמונה - כולם אלמנטים בוערים בחיינו, וכולם חלק מסיפור יציאת מצרים שאנחנו מספרים כל הזמן

רבי נחמן מברסלב מספר על שני קבצנים – יהודי וגוי – שהיו רעבים, והצליחו להזמין את עצמם לארוחה אצל משפחה יהודית. יצא ואותו ערב היה ערב פסח. יושבים השניים מסביב לשולחן והקבצן הגוי משתגע: מתחילים בקידוש, אוכלים חתיכת ירק קטנה, מדברים, שואלים, שרים, שוב מדברים. וכשסוף סוף מגיע אוכל לשולחן – זה דיקט יבש עם תוספת מרה.

נשבר הגוי וחזר לפונדק שבו ישנו. אחרי שלוש שעות מגיע חברו, שמח ושבע ושואל אותו – מה קרה לך, למה הלכת באמצע? אמר הגוי – לא התקדם לשום מקום. ענה לו היהודי: סבלנות. אם רק היית ממשיך, היית מגיע אל המנוחה והנחלה.

כמה מהמרור כבר מאחורינו? אנחנו מקווים שרובו. ובכל מקרה ברור שסיפור יציאת מצרים הוא לא אנקדוטה הסטורית אלא ביוגרפיה מתמשכת, שעתידה עוד לפניה.

השיעור המלא על ההגדה לפסח, בסרטון שבראש העמוד. למעוניינים: קובץ mp3 מצורף מתחת לדף המקורות.

להצטרפות לוואטסאפ היומי של סיון רהב-מאיר על הפרשה, סמסו את שמכם ל-054-8151949.

דף המקורות לשיעור:

1. הרב יוסף דב סולובייצ'יק:

"עיקרה של החירות היא השותפות עם האחר. העבד – חושב רק על עצמו, ואילו אדם בן חורין חושב על האחרים ומשתתף עם האחרים. ליל הסדר מסמל את לידתה של קהילת החסד, קהילה שבה העבדים, שזה עתה נחלצו מן השעבוד, יצאו מבידודם והתמקדותם המטורפת בעצמם, והצטרפו אל קהילת חסד".

2. הרב אברהם יצחק הכהן קוק:

"העבדות ודאי גרמה כמה דברים רעים, כמה תכונות נשחתות… אבל גם תכונת ההכנעה וההשתעבדות למי שראוי להשתעבד, להיות עבדי ה' באמת, להיות יכולים לבטל הרצון העצמי והנטייה העצמית בשביל קבלת עול מלכות שמיים… גם זה ההכשר נקנה על ידי קניין העבדות והרגל השעבוד, שאחרי שסיגיו יצורפו… יוכל בחירותו המוחלטת, גם כן לשעבד עצמו במקום הראוי, ולהיות עבד, במקום שהעבדות היא החירות האמיתית". (עולת ראיה)

3. הרב אברהם יצחק הכהן קוק:

"החירות היא אותה הרוח הנישאה שהאדם וכן העם בכלל מתרומם על ידה להיות נאמן לעצמיות הפנימית שלו, לתכונה הנפשית של צלם אלוקים אשר בקרבו, ובתכונה כזאת אפשר לו להרגיש את חייו שהם שווים את ערכם. מה שאין כן בבעל הרוח של העבדות, שלעולם אין תוכן חייו והרגשתו מאירים בתכונתו הנפשית העצמית, כי אם במה שהוא טוב ויפה אצל האחר השולט עליו איזו שליטה שהיא, בין שהיא רשמית בין שהיא מוסרית – במה שהאחר מוצא שהוא יפה וטוב. ואנחנו לאורה הפנימי של החירות העצמית הזאת ניסע ונלך… בואו נא, אחים, אל הסדר כולנו. ייוודע לנו שהננו בני מלכים". (עולת ראיה)

4. הרבנית ימימה מזרחי:

"כשעושים 'כורך' וכורכים מצה ומרור יחד, צריך לחשוב על המילה כורך כמו בימינו: כורך עושה כריכות לספרים. כלומר, צריך לראות את הסיפור מכריכה לכריכה. גם אם עכשיו אנחנו בפרק מר, יש פה סיפור שלם, עם התחלה ואמצע וסוף, צריך לראות את השלמות, מכריכה לכריכה, של כל העלילה שלנו".

להורדת השיעור כקובץ קול (mp3) לסלולרי או למחשב לחצו כאןניתן להאזין לשיעור גם בנגן המצורף:


השיעור השבועי של סיון רהב-מאיר מתקיים מדי יום רביעי בשעה 21:00 בהיכל שלמה, רחוב המלך ג'ורג' 58, ירושלים.

שיעור נוסף, בתל אביב, מתקיים מדי יום ראשון בשעה 21:00 בהאנגר 11, נמל תל אביב. השיעור בתל אביב בעלות סמלית של 30 שקלים.

לחצו כאן לצפות בשיעוריה הקודמים של סיון רהב-מאיר ב״ליבא״

רוצים להישאר בקשר עם ״ליבא״ ולקבל עדכונים על שיעורים, מפגשים ותכנים?

אפשרות אחת: הצטרפו לעדכוני המייל שלנו. לחצו כאן.

אפשרות שנייה: הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו.
ההצטרפות לקבוצות מצריכה שני שלבים פשוטים:
1. הוסיפו את המספר של ליבא 058-70-75-455 לרשימת אנשי הקשר במכשיר שלכם.
2. לאחר שהוספתם את המספר, אנא שלחו הודעת וואטסאפ (לא סמס) למספר הנ"ל, וכתבו "הצטרפות".
מכאן ואילך, תוכלו לקבל עדכונים חמים ישירות לנייד.

- אולי תמצאו עניין גם בכתבות האלה -

  1. יישר כח!

    רות בנימין
פרסם תגובה

הוסף תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *