גמלים של תקווה

הגמלים הם הכוכבים הסמויים של הפרשה. הם אמנם מהווים דמויות משנה ברקע ההתרחשויות, אבל דרך סיפורם אנו לומדים על אצילות נפשם של זוג מיועד, שעדיין לא נפגש, אבל צועד באותה דרך, שתחילתה גמילות חסד וסופה אהבה
גמלים של תקווה
  1. גמלים

הם הכוכבים הבלתי מעורערים בכל בולי הדואר והגלויות הקדומות של ארץ ישראל – פלשתינה. גם עכשיו מסתבר שיש רוב מוצק על כדור הארץ שסגור על זה שאני לוקח את הילד שלי לגן הדמוקראטי ביפו על הגמל. אבל אני לא. וכנראה שגם הגמלים לא היו כאן מעולם.

למעשה, יתכן מאוד שבין שאר הדברים, אברהם היה הראשון לייבא לארץ הקודש את משאית העל הדו דבשתית. בפרשת לך לך אנחנו קוראים שפרעה מלך מצרים מרעיף על "אחיה" של שרה מתנות:

וּלְאַבְרָם הֵיטִיב, בַּעֲבוּרָהּ; וַיְהִי-לוֹ צֹאן-וּבָקָר, וַחֲמֹרִים, וַעֲבָדִים וּשְׁפָחֹת, וַאֲתֹנֹת וּגְמַלִּים.

אז צאן ובקר אנחנו יודעים שכבר היו כאן, בטח חמורים, לדאבון הלב בטח ובטח שגם עבדים ושפחות. לגבי גמלים, אני מבין שהעדות הכימית (גללים) הכי מוקדמת להופעת הסופר בהמה המדברית באזורנו היא המאה השביעית לפני הספירה, כך שיכול להיות שבתוך כל הסיפור הנפלא הזה של מסעות אברהם ושרה, הזוג המלכותי הראשון, מתחבא גם זה של הגמל הראשון, או אולי הזוג הראשון, גמל ואנקה, שעלו לכנען או לפלשתינה. מה שיכול להסביר איך אבי המאמינים חוזר מפרעה עשיר מופלג לארץ כנען, בכל זאת, שתי ספינות פאר בעולם של טוסטוסים עושות את ההבדל. זה אולי גם מסביר את הסיבה מדוע אין שום עדות גללית להמצאותם של גמלים בזמנו של אברהם.

פשוט כי היו רק שניים.

  1. או אולי בעצם… עשרה

גמלים, על כל פנים, הם הגיבורים הלא מושרים של הפרשה שלנו, "חיי שרה". אברהם שולח 10 גמלים, עמוסים במתנות, עם אליעזר, העבד, החניך והמושל בביתו של אברהם. כל הכבודה הזאת נוסעת לחרן, אל בני הדודים, בשביל למצוא כלה ראויה ליצחק.

כבר כתבתי כאן בעבר על התנאי הנפלא של אליעזר, שעומד במרכז הפרשה ושמשדרג את המורשת של אברהם והמונותיאיזם מסיפור שבטי למסר גלובלי פתוח, שמעמיד את הערך של חסד ובחירה מעל הגנטיקה והביולוגיה (שכבודם כמובן מונח, אבל הוא מונח קצת כבד מידי על הנשמה ברוב מקרי האדם).

על כל פנים, כשאליעזר פוגש את רבקה, המשאלה שלו שהמיועדת תבחר על פי הקריטריון של גמילות חסדים ולא רק על סמך קשר דם, מתמששת באופן כזה שרבקה משקה אותו ואת עשרת הגמלים עד שהם אומרים די. עכשיו העניין הזה של גמל וגמילות חסדים נפתח למקום היפה ביותר שבו המציאות אומרת שירה. וכל עשרת הגמלים הללו משוררים את גמילות החסד של רבקה, שמאוחר יותר "תיפול מעל הגמל", כלומר מן הדרגה של גמילות החסד שעליה היא רוכבת, כשתפגוש את החתן, יצחק, שיצא בדיוק לשוח בשדה.

מה הפיל את הילדה? רש"י כותב שמראהו ההדור של הנסיך. אבל הכתוב מנצנץ כאן סיפור ענק של גמילות חסדים שיצחק בדיוק עוסק בו בזמן שאשתו לעתיד מגיעה מחרן וש"מפיל" אותה לגמרי:

וְיִצְחָק בָּא מִבּוֹא, בְּאֵר לַחַי רֹאִי; וְהוּא יוֹשֵׁב, בְּאֶרֶץ הַנֶּגֶב. וַיֵּצֵא יִצְחָק לָשׂוּחַ בַּשָּׂדֶה, לִפְנוֹת עָרֶב; וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא, וְהִנֵּה גְמַלִּים בָּאִים. וַתִּשָּׂא רִבְקָה אֶת-עֵינֶיהָ, וַתֵּרֶא אֶת-יִצְחָק; וַתִּפֹּל, מֵעַל הַגָּמָל.

מהי ואיפה היא "באר לחי רואי" שממנה בא יצחק? זהו, כך רש"י, אותו המקום הנזכר שבו נתגלו המלאכים אל הגר, שפחתה וצרתה של שרה, אחרי שברחה ממנה בפעם הראשונה, וכנראה שאליו גם הגיעה אחרי ששרה זרקה אותה מהבית בפעם השניה. רבותינו הגיעו אם כך למסקנה שיצחק נסע לשם אחרי פטירת אמו להחזיר את הגר לאביו. ובעצם, כפי שמגוללת הפרשה בהמשך, להביא עוד מתחרים פוטנציאליים על הבכורה והירושה שלו עצמו. זוהי אכן גמילות חסדים שיכולה להפיל אפילו, או אם תרצו, במיוחד, את רבקה, ולחבב את המיועד עליה מאוד.

אחר כך אליעזר יספר ליצחק "את כל הדברים", כלומר איך רבקה גמלה איתו ועם גמליו חסד בלי לדעת בכלל שזה הוא ובלי שום אינטרס ועניין… אבל כבר עכשיו הם מזהים את הקוד והולכים להקים משפחה.

- אולי תמצאו עניין גם בכתבות האלה -

פרסם תגובה

הוסף תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *