זה שלא מזכירים את שמו

המרדף אחרי הקרדיט, הבגדים שאנחנו בוחרים ללבוש והצורה שבה אנחנו נוהגים. סיון רהב-מאיר בשיעור מצולם, על עניינים גדולים שמתחבאים מאחורי שלל פרטים קטנים

כשהפרשה נפתחת במלים "ואתה תצוה את בני ישראל", מתעכבים רבים מהפרשנים לא על הציווי אלא על מי שנעדר מהפסוק – משה. לאורך הפרשה כולה נעדר המנהיג החד פעמי הזה, והפרשנים מספרים על ויכוח בינו לבין הקב"ה על עתידו של עם ישראל, שבסופו עושה משה ויתור שאינו מובן מאליו כלל, על אזכור שמו. משה הוא האיש שאינו מחפש קרדיט – הוא פועל כאוהב נאמן.

על הוויתור הזה, ועל מה שאנחנו יכולים ללמוד ממנו – בקריירה העיתונאית, בזוגיות ואפילו בטובות קטנות בין חברים, כדאי לשמוע בשיעור המלא שבראש הדף. כולל סיפור של הרב שך שימשיך אתכם הלאה עוד זמן רב.

שימו לב: החל מיום ראשון – השיעור השבועי מגיע גם לתל אביב: יום ראשון הקרוב, 21/2/16, 20:30, בהאנגר 11 בנמל תל אביב.

דף המקורות לשיעור:
  1. וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית לַמָּאוֹר,לְהַעֲלֹת נֵר, תָּמִיד.
  2. וְעַתָּה אִם תִּשָּׂא חַטָּאתָם וְאִם אַיִן מְחֵנִי נָא מִסִּפְרְךָ אֲשֶׁר כָּתָבְתָּ.
  3. "היסוד הקבוע לנו כי האדם נפעל לפי פעולותיו ואחרי מחשבותיו וכוונותיו, והשליח המכפר צריך להתפיס כל מחשבותיו וכוונתו אל העבודה, על כן ראוי ללבוש בגדים מיוחדים אלה" ("ספר החינוך")
  4.  "כתונת מכפרת על שפיכות דמים. מכנסיים מכפרים על גילוי עריות. מצנפת מכפרת על גסי הרוח. אבנט מכפר על הרהור הלב. חושן מכפר על הדינים. אפוד מכפר על עבודה זרה. מעיל מכפר על לשון הרע. ציץ מכפר על מעשה עזי פנים" (תלמוד בבלי, ערכין, טז, ע"א)
  5. "כי עניין בגדי שבת הם בגדי קודש המטהרים את כל אבריו של יהודי בכדי שיוכל להיכנס לשבת קודש ולקבל את אורה. ויש בחינת של טהרת האברים על ידי בגדי שבת. ובגדי שבת מכניסים קדושה ביהודי" (ה"נתיבות שלום")
  6.  "ההכרח המוסרי אשר נטע בקרבנו יוצר האדם – זה ההכרח בעצמו מתת אלוקים הוא, המעיד על זיו הנשמה, האצולה מזוהר כבוד של מעלה, החיה בקרבנו וחופפת עלינו. והנה תוכן הברכה הזאת כפול הוא: הודאה על החוש הנפשי העדין שלנו, שנטע ה' בקרבנו, שהננו על ידו מתלבשים מלבושי כבוד, וגם על ההזמנה החומרית המציאותית שממציא יוצר כל ברוך הוא בחסדו, לבריותיו האנושיות, את הבגדים" (עולת ראייה, חלק א', עמוד עב)
  7. "הנה הבגדים שציווה לעשות היו כפי הגלוי בגדים חיצוניים, אבל באמת היו מורים על בגדים פנימיים שיעשו כהני ה' להלביש בהם את נפשותיהם בדעות ובמידות ובתכונות טובות הם מלבושי הנפש. ומלבושים אלה לא עשו האומנים, וציווה ה' אל משה שהוא יעשה בגדי קודש אלה, היינו ללמדם תיקון נפשותיהם ומידותיהם באופן שילבישו הוד והדר את נפשם הפנימית". (המלבי"ם)
  8.  "הבגדים החיצוניים, שהם ירמזו על הבגדים הפנימיים, זה תעשה על ידי האומנים הבקיאים במלאכה, אולם גם אומנים אלה צריך שיהיו חכמי לב, שכבר ביארתי כי 'חכם לב' הוא מדרגה גבוהה מאוד, שהחכמה ממלאכה את כל בתי נפשו, ורוח חכמה ממלאה את כל לבו, ולא נמצא בלב מקום ריק לתאווה וליצר ולמחשבות מתנגדות אל החכמה. וחכמי לב אלה יעשו את בגדי אהרון לקדשו, כי הם יבינו על מה ירמזו הבגדים האלה". (המלבי"ם)
  9. "תנו רבנן: מעשה בשני כהנים שהיו שניהן שוין ורצין ועולין בכבש קדם אחד מהן לתוך ארבע אמות של חבירו נטל סכין ותקע לו בלבו" (מסכת יומא, דף עג, עמוד א)
  10. "ופשוט מאד דבכלל הלכות אלה בזמנינו אלו הנוסעים במכונית במהירות גדולה, וכל אחד רוצה להקדים לחברו, וכבר ידוע כמה קיפחו חייהם כבר בעוונותינו הרבים, והיא סכנה גמורהזה וכיוצא בזה, ספק רציחה ספק מאבד עצמו לדעת" (שו"ת שבט הלוי ח"ו קי"ב, הלכות שמירת הנפש).

להורדת השיעור כקובץ קול (mp3) לסלולרי או למחשב לחצו כאן. ניתן להאזין לשיעור גם בנגן המצורף:

השיעור השבועי של סיון רהב-מאיר מתקיים מדי יום רביעי בשעה 21:00 בהיכל שלמה, רחוב המלך ג'ורג' 58, ירושלים.

לחצו כאן לצפות בשיעוריה הקודמים של סיון רהב-מאיר ב״ליבא״

רוצים להישאר בקשר עם ״ליבא״ ולקבל עדכונים על שיעורים, מפגשים ותכנים?

אפשרות אחת: הצטרפו לעדכוני המייל שלנו. לחצו כאן.

אפשרות שנייה: הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו.
ההצטרפות לקבוצות מצריכה שני שלבים פשוטים:
1. הוסיפו את המספר של ליבא 058-70-75-455 לרשימת אנשי הקשר במכשיר שלכם.
2. לאחר שהוספתם את המספר, אנא שלחו הודעת וואטסאפ (לא סמס) למספר הנ"ל, וכתבו "הצטרפות".
מכאן ואילך, תוכלו לקבל עדכונים חמים ישירות לנייד.

- אולי תמצאו עניין גם בכתבות האלה -

פרסם תגובה

הוסף תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *