יש ערך לפרטים בדרך

היהדות כופרת בתפיסות העולם העמלקיות, וגורסת: לכל מעשה, לכל פרט ולכל אדם, יש חשיבות בדרך. תשאלו את האיש שמניח תפילין כבר 99 (וחצי) שנה

מדוע זכה דווקא ספר ויקרא, העמוס כל כך בפרטים טכניים, בשם "ספר הקדושה"? איזה תפקיד יש להוראות המדויקות להבאת כבש לבית המקדש במהלך הנפשי של אדם? ואולי כל הפרטים האלה הם חלק מתפיסה כוללת, הסבורה שאנחנו תמיד בדרך, עם עבר, עתיד ומטרה ברורה. השקפת עולם הפוכה מהתפיסה העמלקית הגורסת שהכל מקריות, גורל, וחוסר משמעות.

אבל נתחיל מההתחלה: "ויקרא". קריאה לכל אחד, בכל רגע ובכל מקום, לקום ולהתקדם הלאה. להשתפר. להמשיך בדרך.

סיון רהב-מאיר בשיעור מצולם, כולל מאחורי הקלעים של פרשת חידון התנ"ך, סקופ על מספר כלי הרכב בשיירה של ג'ו ביידן וגילוי לא מדעי אך משמח לגבי ממתקים.

השיעור המלא בסרטון שבראש הדף. קובץ mp3 מצורף מתחת לדף המקורות.

אתם מוזמנים לפתיחת בית ליבא בתל אביב. כל הפרטים על אירוע ההשקה עם אהוד בנאי, יוסי בבליקי ואביב גדג׳ כאן.

דף המקורות לשיעור:

1 | הרבי מלובביץ'

"במילה הראשונה בפרשה, 'ויקרא', טמונה הוראה חשובה לכל אדם: בכל עת ובכל שעה קוראים לכל אחד ודורשים ממנו: תתקדם! תתעלה! זו קריאת עידוד ואתגר. בכל מצב שבו אתה נמצא, ישנו קול הקורא לך תמיד להמשיך הלאה, להשתפר, לתקן".

2 | מסכת מגילה

שאלו תלמידיו את רבי אלעזר בן שמוע: במה הארכת ימים? אמר להם: מימי לא עשיתי קפנדריא לבית הכנסת, ולא פסעתי על ראשי עם קדוש, ולא נשארתי כפיי בלא ברכה.

שאלו תלמידיו את רבי פּרידא: במה הארכת ימים? אמר להם: מימי לא קדמני אדם לבית המדרש, ולא ברכתי לפני כהן, ולא אכלתי מבהמה שלא הורמו מתנותיה.

שאלו תלמידיו את רבי נחוניא בן הקנה: במה הארכת ימים? אמר להם: מימי לא נתכבדתי בקלון חברי, ולא עלתה על מיטתי קללת חברי, וותרן בממוני הייתי.

שאל רבי עקיבא את רבי נחוניא הגדול, אמר לו: במה הארכת ימים? אמר לו: מימי לא קיבלתי מתנות, ולא עמדתי על מידותיי, וותרן בממוני הייתי.

שאל רבי את רבי יהושע בן קרחה: במה הארכת ימים? אמר לו: קצת בחיי? אמר לו: רבי, תורה היא, וללמוד אני צריך. אמר לו: מימי לא נסתכלתי בדמות אדם רשע.

שאל תלמידיו את רבי זירא: במה הארכת מים? אמר להם: מימי לא הקפדתי בתוך ביתי, ולא צעדתי בפני מי שגדול ממני, ולא הרהרתי במבואות המטונפות, ולא הלכתי ארבע אמות בלא תורה ובלא תפילין, ולא ישנתי בבית המדרש לא שנת קבע ולא שנת עראי, ולא ששתי בתקלת חברי, ולא קראתי לחברי בחניכתו, ואמרי לה בחכינתו.

3 |  ספר החינוך

"הלוא אמרנו כי עיקרי הלבבות תלויים אחר הפעולות, ועל כן כי יחטא איש, לא יטהר לבו יפה בדבר שפתיים לבד, שיאמר בינו ולכותל: 'לא אוסיף עוד'. אבל בעשותו מעשה גדול על דבר חטאו, לקחת ממכלאותיו עתודים ולטרוח להביאם אל הבית הנכון אל הכהן, וכל המעשה הכתוב בקרבנות החוטאים, מתוך כל המעשה הגדול ההוא – ייקבע בנפשו רוע חטא, ויימנע ממנו פעם אחרת".

4 | רש"י

"ותקרבון אליי כולכם (דברים, א, כב)- בערבוביה. ולהלן הוא אומר 'ותקרבון אלי כל ראשי שבטיכם וזקניכם ותאמרו'. אותה קריבה הייתה הוגנת: ילדים מכבדים את הזקנים ושלחום לפניהם, וזקנים מכבדים את הראשים ללכת לפניהם. אבל כאן: 'ותקרבון אלי כולכם', בערבוביה. ילדים דוחפין את הזקנים וזקנים דוחפין את הראשים".

5| הרב יהודה עמיטל

"המאפיין את עמלק לדורותיו הוא המקריות. 'קרך'. ולעומתו – עם ישראל נמצא כל הזמן 'בדרך'. לעמלק הייתה אידיאולוגיה של אנטי-אידיאולוגיה. הכול מותר, הכול מקרי, אין שום ערך מוחלט שצריך לדבוק בו. 'אשר קרך'. אבל עם ישראל לעומת זאת – נמצא תמיד 'בדרך', יש לו תמיד כיוון ומטרה וערכים ברורים שהוא דבק בהם".

להורדת השיעור כקובץ קול (mp3) לסלולרי או למחשב לחצו כאן. ניתן להאזין לשיעור גם בנגן המצורף:


השיעור השבועי של סיון רהב-מאיר מתקיים מדי יום רביעי בשעה 21:00 בהיכל שלמה, רחוב המלך ג'ורג' 58, ירושלים.

שיעור נוסף, בתל אביב, מתקיים מדי יום ראשון בשעה 21:00 בהאנגר 11, נמל תל אביב. השיעור בתל אביב בעלות סמלית של 30 שקלים.

לחצו כאן לצפות בשיעוריה הקודמים של סיון רהב-מאיר ב״ליבא״

רוצים להישאר בקשר עם ״ליבא״ ולקבל עדכונים על שיעורים, מפגשים ותכנים?

אפשרות אחת: הצטרפו לעדכוני המייל שלנו. לחצו כאן.

אפשרות שנייה: הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו.
ההצטרפות לקבוצות מצריכה שני שלבים פשוטים:
1. הוסיפו את המספר של ליבא 058-70-75-455 לרשימת אנשי הקשר במכשיר שלכם.
2. לאחר שהוספתם את המספר, אנא שלחו הודעת וואטסאפ (לא סמס) למספר הנ"ל, וכתבו "הצטרפות".
מכאן ואילך, תוכלו לקבל עדכונים חמים ישירות לנייד.

- אולי תמצאו עניין גם בכתבות האלה -

פרסם תגובה

הוסף תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *