הכל דיבורים

קודם כל, להאמין ולדעת שדיבור יכול להחריב ולבנות עולמות. ואז, ללמוד מתי צריך לדבר, מתי לשתוק ומה הקשר של כל זה לעתיד המדינה

בגני ילדים דתיים זה מידע גלוי לכל: צרעת היא סימן, או סמל, ללשון הרע. אבל מהו הלשון הרע? אולי, קודם כל, זוהי ההכרה בכוחו של הדיבור, ובקיומם של עניינים רוחניים בכלל. בעולם שבו נגע כתוצאה מדיבורים לא נכונים נשמע רעיון שלקוח ממדע בדיוני.

אז מהו דיבור שאינו ראוי ואינו מוסרי? מה אומר עלינו גל המלל העכור שמציף את המדינה, ובאיזה סיטואציות הבחירה לשתוק גרועה יותר מלשון הרע? כל אלו, כולל הקשר הסודי בין החפץ חיים לגילו של שמעון פרס, מבחני אמונה בקערות קורנפלקס וגם דברים שצריך ללמוד מצבי הנינג'ה, בשיעור המלא שבראש הדף.

למעוניינים: קובץ mp3 מצורף מתחת לדף המקורות.

להצטרפות לוואטסאפ היומי של סיון רהב-מאיר על הפרשה, סמסו את שמכם ל-054-8151949.

דף המקורות לשיעור:

1 | רש"י:

"אם באת להיזהר שלא תלקה בצרעת, אל תספר לשון הרע!"

 רמב"ם, הלכות טומאת צרעת:

"אות ופלא היה בישראל, כדי להזהירן מלשון הרע".

2 | מדרש שוחר טוב:

"נמשל הלשון לחץ, ולמה? שאם ישלוף האדם החרב שבידו להרוג את חברו הוא מתחנן לו ומבקש ממנו רחמים – מתנחם ההורג ומחזיר את החרב לנדנה. אבל החץ – כיוון שירה אותו והלך, אפילו מבקש להחזירו אינו יכול להחזיר".

3 | ישראל איסרלין | "פתחי תשובה"

"וראיתי להזכיר פה על דבר אשר כל ספרי המוסר הרעישו את העולם על עוון לשון הרע, ואנוכי מרעיש העולם להיפוך עוון גדול מזה, וגם הוא מצוי יותר, והוא: מניעת עצמו מלדבר במקום הנצרך להציל העשוק מיד עושק. דרך משל: במי שראה באחד שהוא אור על חברו בעורמה על הדרך במדבר להורגו, או שראה מחתרת בלילה בביתו או בחנותו, הייתכן שיימנע מלהודיע לחברו שייזהר ממנו, משום איסור לשון הרע? הלוא עוונו גדול מנשוא, שעובר על 'לא תעמוד על דם רעך', או כשרואה משרתיו גונבים אותו בסתר, או שותפו גנב דעתו בעסק, או שחברו מטעהו במקח וממכר, וכן בענייני שידוך והוא יודע שהוא איש רע ובליעל ורע להתחתן עמו. ועתה איה לנו הגדר והגבול לומר: 'עד פה תדבר ולא יותר'? והכלל בזה שהדבר מסור ללב: אם כוונתו לרעת האחד – הוא לשון הרע. אבל אם כוונתו לטובת השני להצילו ולשומרו – הוא מצווה רבה… ועתה כמה פעמים אנו רואים תקלת חברינו וכובשים פנינו באומרנו 'מה לנו להכנס בדבר אשר אינו נוגע לנו'".

4 | צוואת הרב מיכל יהודה לפקוביץ':

"הרבה נחת רוח יהיה לנשמה בשעה שהיא נפרדת מהגוף כשהיא עוברת דרך בית זה, בדירה שאנו גרים בה מצד הרבה טעמים הנוגע לטהרה וקדושה וסנגורים ומליצי יושר, כיון שבבית זה היה נשמע מפעם לפעם קול תפילה ולימוד התורה ומיעוט מותרות של תענוגי עולם הזה, וקצת עשיית חסד עם אחרים להחיות רוח שפלים ולהחיות לב נדכאים שזהו מעיקרי חובת האדם בעולמו".

5 |  פרופ' נחמה ליבוביץ':

"והוא לקח גדול לכל אדם ובכל שעה, ובפרט בתקופה שכל אדם חי מפי אנשי תקשורת כעיתונאים, אנשי רדיו ושדרי טלוויזיה, שהם כולם יודעים כל הנגעים ולעולם לא יאמרו 'כנגע' אלא 'נגע', ואף אין מנהגם לומר 'נראה לי' אלא 'יודע אני', ומחדירים דבריהם לכל בית ולכל פינה נדחת וכל העולם יודע 'ודאי' ואינו לומד לומר 'לא ידעתי'".

להורדת השיעור כקובץ קול (mp3) לסלולרי או למחשב לחצו כאןניתן להאזין לשיעור גם בנגן המצורף:

השיעור השבועי של סיון רהב-מאיר מתקיים מדי יום רביעי בשעה 21:00 בהיכל שלמה, רחוב המלך ג'ורג' 58, ירושלים.

שיעור נוסף, בתל אביב, מתקיים מדי יום ראשון בשעה 21:00 בהאנגר 11, נמל תל אביב. השיעור בתל אביב בעלות סמלית של 30 שקלים.

לחצו כאן לצפות בשיעוריה הקודמים של סיון רהב-מאיר ב״ליבא״

רוצים להישאר בקשר עם ״ליבא״ ולקבל עדכונים על שיעורים, מפגשים ותכנים?

אפשרות אחת: הצטרפו לעדכוני המייל שלנו. לחצו כאן.

אפשרות שנייה: הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו.
ההצטרפות לקבוצות מצריכה שני שלבים פשוטים:
1. הוסיפו את המספר של ליבא 058-70-75-455 לרשימת אנשי הקשר במכשיר שלכם.
2. לאחר שהוספתם את המספר, אנא שלחו הודעת וואטסאפ (לא סמס) למספר הנ"ל, וכתבו "הצטרפות".
מכאן ואילך, תוכלו לקבל עדכונים חמים ישירות לנייד.

- אולי תמצאו עניין גם בכתבות האלה -

  1. רציתי להצטרץ לרשימת התפוצה

    משה שוורץ
    1. שלום, אתה יותר ממוזמן להירשם כאן:
      http://leeba.us12.list-manage.com/subscribe?u=c07f40d1b1d4849cb58ffd280&id=6b8799a34d

      זוהרת כהן
פרסם תגובה

הוסף תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *