הנח לו, לעבר

אם גם אתם מסוגלים להיפגע שוב ושוב ממילה שנאמרה, לכעוס גם שנתיים ושלוש אחרי ממעשה בגידה, לנשוך שפתים מהחמצה, כדאי שתקשיבו למשל התלמודי החכם שייתן לכם את הכח לדעת להשאיר דברים מאחור

אחת השאלות שמעסיקות אנשים שעוסקים בתחומי הטיפול הנפשי ובכלל, הוא עד כמה נכון להתעסק בעבר. מצד אחד, אין ספק שיש מאורעות שחווינו שדורשים מענה טיפולי, מצד שני, לפעמים ההתעסקות הבלתי פוסקת בחוויות שליליות ובמקרים כואבים עלול לקחת אותנו אחורה ולמנוע מאיתנו להתקדם.

במסכת ברכות מובא סיפור, אשר בכוחה של קריאה מעמיקה שלו להסביר את ההשלכות של עיסוק בדברים שצריך להשאיר מאחור:

"אמר רבי יוסי

פעם אחת הייתי מהלך בדרך

ונכנסתי לחורבה אחת מחורבות ירושלים להתפלל

בא אליהו זכור לטוב ושמר לי על הפתח  (והמתין לי)  עד שסיימתי תפלתי

לאחר שסיימתי תפלתי אמר לי

שלום עליך רבי

ואמרתי לו שלום עליך רבי ומורי

ואמר לי בני מפני מה נכנסת לחורבה זו

אמרתי לו להתפלל

ואמר לי היה לך להתפלל בדרך 

ואמרתי לו מתיירא הייתי שמא יפסיקו בי עוברי דרכים

ואמר לי היה לך להתפלל תפלה קצרה

באותה שעה למדתי ממנו שלשה דברים:

למדתי שאין נכנסין לחורבה

ולמדתי שמתפללין בדרך

ולמדתי שהמתפלל בדרך מתפלל תפלה קצרה"

מסיפור זה למדו חכמים

"מפני שלושה דברים אין נכנסים לחורבה: מפני החשד, מפני המפולת ומפני המזיקים".

ההסבר הפשוט ברור:

מפני החשד – שמא נכנס לחרבה לעשות בה מעשים בלתי ראויים, מפני המפולת – שמא החרבה תקרוס, ומפני המזיקים- מפני רוחות רעות המצויות בחרבה.

לפי עבודת הנפש ניתן להסביר זאת כך:

להיכנס לחורבה זה להיכנס למקומות שנחרבו בנפש, להיכנס למקומות הכואבים, למאורעות שהותירו בנו צלקות.

יש בכך כמה סכנות:

מפני החשד – אדם שחווה טראומה ביחסי אנוש הופך לחשדן. קשה לו לתת אמון, הוא נפגע פעם אחת, ואינו רוצה להיפגע בשנית. כשאדם אחר רוצה להתקרב אליו, הוא חושב "מה המניעים שלו, מה הוא רוצה להשיג ממני".

מפני המפולת– חורבה היא בעצם מבנה קיים. אמנם בלתי שמיש, ישן, אבל קיים. מפולת היא קריסתו של אותו מבנה. לפעמים עיסוק לא נכון בעבר יכול להפוך את החורבה למפולת. גם המעט שהיה יכול להיעלם.

מפני המזיקים– לעיתים אדם שחווה נזק יכול להפוך למזיק, ילד שנפגע עלול להפוך לפוגע.

צריך להיזהר מלהיכנס לחורבה, אומר אליהו אומר ומייעץ, אדם שרוצה להתפלל שיתפלל בדרך. החורבה מסמלת את העבר, הדרך  מסמלת את העתיד, את ההתקדמות. ר' יוסי חושש בהפרעה של עובר דרכים, אך אליהו אומר, אדרבא, כמה הפרייה, כמה ברכה טמונה בהליכה קדימה ובמפגש עם אנשים חדשים, מפגש אמיתי ולא חשדני, אך מפגש כזה יכול לקרות רק כשבוחרים לצאת מהחורבה.

- אולי תמצאו עניין גם בכתבות האלה -

פרסם תגובה

הוסף תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *