שבת: הממד השביעי

השבת שונה מששת הימים, בכך שאינה עוד יום, אלא ממד חדש. היא צורת קיום שאינה מוגבלת למעשה האנושי, שניתן להרגיש באמת רק כאשר מוכנים להרפות את האחיזה מהפעילות היום-יומית. הרב אוהד תירוש בסדרת סרטונים על השבת, חלק א'
שבת: הממד השביעי

"לכה דודי לקראת כלה פני שבת נקבלה", נאמר בתפילה הפותחת את תפילות יום השבת.
אנו בעצם נדרשים "לקבל את השבת".
מהי אותה קבלה מיוחדת למפגש הראשוני עם היום הזה?

השבת מופיעה לראשונה בחיי עם ישראל במדבר, עוד לפני מתן תורה. בני ישראל מקבלים את המן, והנה ביום שישי מופיעה מנה כפולה, ובשבת לא יורד המן. מתגלה שבמציאות השבת היא מצב אחר, מציאות אחרת השונה מששת הימים. היא איננה יצירה שהאדם יוצר, לא "יום מנוחה מוסכם" שהאדם יוזם, אלא כניסה לממד חדש בחיי האדם. השינוי הזה מחווה לעם ישראל שיש צורת קיום שמרפה, שנפתחת, שמקשיבה לשינוי במציאות ומכניסה אותו אליה. זוהי הקבלה.

דרך השבת אנחנו מבינים שבמציאות, וגם בתוך הנפש, יש ממד נוסף, צורת קיום אחרת שאינה מוגבלת למעשה האנושי, שמחוברת לעומק הנשמה, למציאות עמוקה, גדלה, אחרת, שנשמעת לאדם כאשר הוא מרפה, איננו עושה לרגע, ושומע את קול הנשמה שלו. זוהי הנשמה היתרה שיש לאדם בשבת, והיא תואמת את השינוי במציאות.

"ושמרו בני ישראל את השבת, לעשות את השבת לדורותם ברית עולם" – ישראל אכן עושים את השבת, כברית עולם. אבל העשייה של השבת באה אחרי קבלת השבת, אחרי ההכרה שניתן לפגוש בחיים שלנו לימודי עומק שנמצאים מאחורי, ובתוך, ומעל חיי העשייה יומיומיים שלנו. אחת לששה ימים אנחנו פוגשים את המימד הזה. יוצאים לקבלו. מקשיבים למקום אחר במציאות והנפש.

- אולי תמצאו עניין גם בכתבות האלה -

פרסם תגובה

הוסף תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *