אנחנו גם וגם

מהו אדם ברוך בשבילי? באיזה נוף אנו עומדים יחד - מורה ותלמיד, זקן וצעיר, זוג ידידים שמעולם לא נפגשו?
אנחנו גם וגם

החלטתי ללמוד לבד בערב שבועות האחרון. אולי כהכנה לנסיעות הארוכות שעוד צפויות לי, נסיעות בהן הבדידות מעניקה את מתנת התרחבות הלב; אולי כפעולת נגד לתרבות "התיקונים באווירה פתוחה עם בירה בתיאטרון" שחוגגת סביב, תרבות שמסירה את האחראיות מהלומד ומעבירה אותו אל המרצה, ואחראיות, בלימוד, היא העמדה הנפשית; אולי כי כבר התחלתי את המסע באמצעות הטור הזה ומסע הוא הזמנה להיכנס פנימה, כניסה שהיא תמיד מעשה בודד. שכחתי עד כמה כל אחד מאתנו הוא דרך. דרך עם נוף, עם מהמורות, עם רגעים שהכל במקום ורגעים שהכל מפורק, עם האגדות שאנחנו ממציאים ועם רגעי המציאות הנוקבים עד צמרמורת. שכחתי ונזכרתי שהלכתי יחד עם אדם ברוך את הדרך לתפילת ותיקין.

איזה מן נוף הוא אדם ברוך? איזה מסע הוא אדם ברוך? האם הוא הדיונים הארוכים על המאבקים באמנות הפלסטית הישראלית? על ההפשטה ההולכת וגוברת של זריצקי? האם הוא שיחה על מארק רותקו, הצייר היהודי-אמריקאי, על ציור ניו-יורקי מופשט ועל הממד הרליגיוזי שבו? האם אדם ברוך הוא עיתונות, מוספי עיתונות צבעוניים, לפעמים חטטניים, תמיד צעקניים? האם הוא נער מהמדרשייה, האם הוא בחור ישיבה מישיבת חברון, האם הוא התמהיל הזה-ציוני-חרדי? האם אדם ברוך הוא איש הלכה, עם הפנים חמורות הסבר, עם ההכרעות החדות והמוחלטות שההלכה נאמנה להם? האם הוא תלמיד של הרב עובדיה, של יהודה עמיחי, של עגנון, של זריצקי, של ג'קסון פולוק? האם הוא אזרח מאה שערים, אזרח יפו, אזרח ניו-יורק? האם אדם ברוך הוא מספר סיפורים, מחביא את רבי נחמן באות ג', משוחח עם רבי נחמן בלילה, שולח עוף מסתורי בכדי לבשר לסבתו על מות בנה, מחפש אחר הסמטה המובילה ממאה שערים לגן עדן?

מהו אדם ברוך בשבילי? איזה מסע משותף יש לנו? באיזה נוף אנו עומדים יחד, מורה ותלמיד, זקן וצעיר, זוג ידידים שמעולם לא נפגשו, משוחחים להם בתיקון ליל שבועות שיחה קרובה ובהירה עם תום לב ועם חיינו ועם ״סדר יום״, ספריו של ברוך שהם רק התירוץ בכדי שהוא ידבר אתי כפי שרבי נחמן דיבר אתו? אדם ברוך מדבר אלי מעבר לעמודים ולדפים ולהלכות ולאגדות ולדיונים, אדם ברוך לוחש לי משפט אחד, שוב ושוב, אותו משפט כשהוא מדבר על יודאיקה ועל הלכות אבלות ועל האצ"ל ועל בגין ועל דוד אבידן. אותו משפט. הוא אומר לי ״גם וגם״. אני גם וגם, אנחנו גם וגם. יש מפלגה כזאת, הוא לוחש בעודו בודד לגמרי, כמעט מגרש ברטינה את הסובבים אותו, כמוני. יש קבוצה של אנשים שמנסים לאחות, להחזיק בעבור אחרים את הגשרים פתוחים, את התנועה זורמת בין החלקים השונים של העיר שלנו, כדי שלא יתכנס כל רובע לעצמו ויניף לעצמו דגל וישיר לעצמו המנון ויתכנס בשפה ויספר סיפורי אימה על הרבעים האחרים, כפי שקורה לנו עכשיו שאנחנו מתרחקים, מתכנסים בפינות במבטים מבוהלים.

והעיר הזאת, עם אין ספור הרבעים, מתרחשת מסביבי. כי העיר היא אנשים, התנועה היא אנשים, המסע הוא אנשים. בבית הכנסת סקרנביץ' שבו אני יושב, תיקנו פרנסי הקהילה מנהג ראוי, בליל שבועות וליל הושענה רבה לכל בא בית הכנסת מוקצבות ח"י דקות, והוא יעשה בהם את דברי התורה הנכונים לליבו ולדמותו, ינגן את הניגון הפרטי, וירווח לקהל שידע שיש גם וגם. כך, בעוד אדם ברוך מדבר אלי עולה מישהי ומדברת על מגילת רות, ואחד אחר מבקש ללמוד מפרקי אבות והאחר קורא מפרשת השבוע ואחד נוסף פונה לקבלה ועוד אחת חוזרת לרות המואביה ואחד נוסף מדבר דרך התלמוד. ואדם ברוך אומר לי, קולו צרוד מעישון ומבטו הכהה מוצל בקסקט, ״הנה הגם וגם שלנו״. כי אנחנו גם וגם. יותר ויותר מתקרבים אלו לאלו אנשי הגם וגם והדבר משמח את הלב ומרחיב את הדעת ואולי טומן בתוכו את המובן העמוק של "ימי הגאולה". והאתר הזה, שבו אני כותב את המסע הפרטי שלי הוא אתר של מסע קולקטיבי, של בודדים שרוצים גם וגם. ובאמת, מה עוצר אותנו מלזוז? מה מפריע לנו לעצב את חיינו כאותו ליל תיקון שבועות בבית הכנסת. לאכלס את עולמנו הרוחני גם ביעקב דורוצ'ין וגם ברב פרומן, גם בדויד גרוסמן וגם בחביבה פדיה, גם ברב אורי שרקי וגם בעלמה זוהר? מהיכן מגיע אותה בהלה מבקשת לרהט את החדרים הפנימיים בצבע אחד?

לאדם ברוך לא היה קל. אפשר לקרוא את זה בין השורות של ספריו, מהתמונות שלו, מסיפורי החברים. כן, יש מחיר ל״גם וגם״. לצד שמחת השפע, לצד המגוון, לצד המלאות, יש מחיר. הבדידות, קודם כל, כי כשאתה זז מהר, נע מרובע לרובע, אתה לבד, אבל יש עוד מחיר: אתה חייב ללכת מהמקום שבו אתה עומד. ורובנו עומדים היכן שעמדנו כל החיים. אין כאב גדול יותר משחרור החבלים ואין שמחה גדולה יותר מהספינה המתרחקת אל המים. הייתי בעומק המים בליל שבועות, אבל לא לבדי. המילים של אדם ברוך היו מצפן, מערכת ניווט משוכללת לעבר השפע. הריבוי שהוא השפע.

- אולי תמצאו עניין גם בכתבות האלה -

פרסם תגובה

הוסף תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *