טכניקות מעשיות לנירוונה יהודית

ההכנה הקבלית למדיטציה, הטכניקות המעשיות החוויתיות, והשיתוף המרגש שאחרי. יענקלה שמש, מדריך למדיטציה יהודית, מכניס אותנו לחדר הסדנאות הפרטי וסוחף אותנו אל תוך תהליך רוחני שאין לדעת כיצד נצא ממנה
טכניקות מעשיות לנירוונה יהודית

יענקלה שמש הוא תלמיד של ר' שלמה קרליבך, ומומחה למדיטציה. לאחר תהליך תשובה שעבר בעקבות פסטיבל וודסטוק, ולאחר שהעמיק בלימודי יהדות, חיבר את שתי האהבות שלו, ופיתח סט טכניקות רעיוני ומעשי למדיטציה יהודית, אותו הוא מעביר בסדנאות ברחבי הארץ.

הכנה למדיטציה

"אני רוצה לשתף אתכם במה שקורה בסדנאות שלי, בשיעורים שלי", הוא מספר. "אנחנו תמיד מתחילים בשירה, כדי להיכנס לאווירה טובה, בדרך כלל מנגינות של הרבי שלי, ר' שלמה קרליבך, ואני אוהב לספר סיפור חסידי כדי ללמוד משהו עמוק, תורה עמוקה, או עניין מהקבלה שלדעתי שייך למושג מדיטציה ואז מתקדמים למדיטציה עצמה".

תהליך המדיטציה

למדיטציה עצמה מספר חלקים, המורכבים מנשימות הרפיה, והזרמת מחשבות קבליות, המסנכרנות בין הגוף לנפש. "מדיטציה היא על שם ה': יו"ד ה"א ו"ו ה"א. כשאני מנחה נשימה, אני עושה נשימה שמכילה את האותיות הללו. לפי הזהר, האדם נברא בצלם ה'. הראש הוא יו"ד, הזרועות הכתפים הם ה"א, הצורה של הגוף יוצרת ו"ו, המתניים והרגלים הם שוב ה"א. שם ה' רשום על הגוף שלנו, ולמעשה גם על הפנים שלנו: העיניים- יו"ד, האזנים- ה"א,  האף- ו"ו והפה – ה"א"

"כשאני עושה תרגילי נשימה בהתחלה", הוא מסביר, "היו"ד, הנמצא בראש, הוא עולם האצילותהעולם הגבוה ביותר. הידיים, האות ה"א, הם עולם הבריאה. ואז וו"ו, מרכז הגוף, המקביל לעולם היצירה, העולם הרגשי, ואז הה"א האחרונה, הרגלים, המייצגות את עולם העשיה. תוך כדי הנשימות אנו ממלאים את כל הגוף, העולם המעשי, בכח חיים, הנשימה"

התרגול לא נשאר קר, ברמת המחשבה האישית, "לאחר מכן אנחנו מתחברים לנשימה הכללית של עם ישראל. אנחנו אומרים שמע ישראל, ואת הפסוק הראשון, ברוך שם כבוד, ואהבת… ואז מגיעים למדיטציה. אנו עושים מדיטציה ביחד, גם כן על אותיות שם ה', עשר דקות, שמונה עשרה דקות".

לפעמים, הוא מוסיף, המדיטציה נמשכת דקה אחת בלבד, "כי לאנשים בימינו אין כח ליותר מזה"

לאחר המדיטציה

אחרי המדיטציה כשכולם רגועים, הקבוצה שותה תה ביחד, וכולם משתפים בחוויית המדיטציה. "עצם החוויה של תהליך כזה בקבוצה הוא מעצים. אנשים מגיבים לזה בצורה מדהימה, וכל כך מעניין לגלות איך כל אחד חווה את זה: אור, אותיות עפים באוויר, צבעים".

עם זאת, חשוב לו לציין, לא זו מטרת המדיטציה. "המטרה המדיטציה היא הפגישה עם ה', והעניין הוא לשמור על המפגש, לקחת אותו איתנו. לכן זה לא כל כך חשוב, מה קרה בזמן המדיטציה. היא יכולה להיות מלאה באותיות וקרני אור, והיא יכולה גם לא. השאלה הגדולה היא עם מה נשארת לאחריה"

- אולי תמצאו עניין גם בכתבות האלה -

פרסם תגובה

הוסף תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *